Tuesday 18 December 2012

Islam & mat saleh ?



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



Masih segar di ingatan. Saya dan rakan-rakan lain berborak dengan teacher yang berasal daripada german. N**** namanya. Berumur 23 tahun. Sekarang menuntut di universiti terkemuka di German. Sekarang masih belajar untuk Master. Girlfriendnya berumur 25 tahun. #Eh? Ini semua gara-gara kawan yang tanya. Sehinggakan umur girlfriend teacher pun diorang tanya.

Kami mengadakan discussion untuk aktiviti yang kami lakukan pada hari tersebut. Selepas tamat discussion, kami mula berborak tentang perkara-perkara yang lain.

Banyak perkara yang di luar jangkaan kami. Dia menceritakan segalanya apabila pertama kali datang ke Malaysia. Oh ye, Malaysia merupakan tempat pertama di Asia yang dia jejaki. dia juga datang ke sini sebagai volunteer, tidak dikenakan apa-apa bayaran pun.

Pertama kali ke Malaysia, dia mula rasa agak janggal. Yup. Janggal kerana ramai wanita di Malaysia bertudung. Di sini juga tiada pergaulan bebas. #Agak tiada :) Di german, bersentuhan, kucup pipi or hug itu perkara biasa. Di Malaysia? No way! I mean, terhadap muslimah sememangnya tak boleh. Kadang-kadang dia rasa kekok untuk bergurau dengan kami. Biasanya, dia dapat menyentuh bahu sesiapa sahaja, tapi kali ini tak boleh.

Dia juga pernah melabel dua orang sahabat saya sebagai lesbian. Mereka berdua ketawa. Mereka itu sahabat baik. Kami tertanya-tanya kenapa dia melabel begitu? Teacher mula shared sesuatu yang menarik! Di German, jika sesama perempuan atau lelaki terlalu rapat dianggap pelik. Lesbian. Gay. Tapi, jika berlainan jantina yang nampak mesra itu perkara biasa. Perkara yang obviously tunjuk Lesbian or Gay, jika si jantina yang sama dengan kita mendekati kita and pegang peha kita. Sah-sah mereka tu Lesbian! Beware ye, wahai sahabat yang bakal ke oversea.

Sometimes, apabila bergaul dengan mat saleh kita di-expose dengan cara hidup mereka. Cara mereka berfikir. How they act. And macam-macam lagi. Kadang-kadang kita dapat tahu apa kelemahan dan kelebihan mereka. So, pada waktu itu kita berpeluang untuk buang yang keruh dan ambil yang jernih. And how mereka masukkan unsur agama mereka walau waktu pembelajaran. Kita tak pernah sedar semua tu. Kita cuma anggap pembelajaran itu universe tapi hakikatnya tak. So, guna taktik mereka itu untuk digunakan dalam pembelajaran dikaitkan dengan islam terhadap non muslim. Saya juga pernah menghantar essay yang berunsurkan keagamaan kepada teacher mat saleh yang non muslim. Kami juga pernah mengadakan discussion sehinggakan guru mat saleh kami menimbulkan tanda tanya tentang TOK (Theory Of Knowledge) and bible. Kaitan belief and truth dengan bible. Dia tidak dapat menjawab soalan yang kami ajukan selepas teacher memberi beberapa contoh dan pendapatnya tentang perkara itu. So, gunalah peluang ini sebaik mungkin untuk meluaskan islam dan bukannya untuk menyalahkan mat saleh yang cuba untuk putar belitkan minda kita. Thanks Allah, dari awal lagi di-expose semua ini. Semoga ianya menjadi sesuatu yang dapat diaplikasikan pada masa hadapan nanti. In Sha Allah!

No comments:

Post a Comment