Monday 10 December 2012

Hospital Attachment Experiences : Labour Room


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



Ini merupakan hari pertama hospital attachment kami. Hanya bertiga daripada 5 orang yang sepatutnya menghadiri hospital attachment ini dan kami pula bertandang ke pejabat pentadbiran tanpa membawa apa-apa surat rasmi. Surat rasmi kami berada di Kota Bharu -.- iaitu tempat rakan kedah kami yang masih belum sampai ke Gua musang. Dia dan seorang lagi rakan kami terpaksa ke hospital pada keesokkan hari, ada beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan. Oh ye, kami melakukan Hospital Attachment di hospital daerah, iaitu hospital Gua Musang. Mungkin disini tidak secanggih hospital lain tetapi layanan staff disini terhadap kami lebih istimewa berbanding di hospital yang bertaraf tinggi, yang mungkin berganda-ganda sibuk dan peluang untuk melibatkan pelbagai perkara amat tipis. Kami sedikit nervous, pihak atasan hospital mengambil masa yang agak panjang untuk mengesahkan kehadiran kami di hospital. Lebih-lebih lagi, ramai pihak atasan tiada di pejabat pada hari itu, kebanyakkan mereka sedang menjalani kursus dan pelbagai lagi. Alhamdulillah, hampir setengah jam menunggu, kedatangan kami dialu-alukan. Kami diberi briefing oleh Doktor Mas. Pelbagai soalan yang diutarakan kepada kami, kadang-kadang soalan itu membuatkan kami sendiri tertanya-tanya, kenapa perlu buat hospital attachment pada waktu yang amat awal bagi kami? Kami merupakan pelajar tahun pertama dan sem 1 di Kolej Mara Banting. Pendedahan tentang bidang medik pun begitu sedikit, bagi saya tujuan utama kedatangan kami hanyalah untuk melawat hospital dan hanya pendedahan awal tentang keadaan hospital. Bukanlah untuk kami membantu pihak hospital merawat pesakit. :)


Wad bersalin merupakan tempat pertama yang kami tuju. Ini merupakan perkara baru bagi saya, Ketua Jururawat, mereka memanggilnya sebagai SISTER. Menarik! :) Sister sememangnya agak sibuk dan dia sendiri agak janggal dengan kami, hanya sedikit briefing tentang keadaan wad bersalin. Kami hanya diberi peluang untuk melawat dan bertanya soalan-soalan kepada jururawat. Ingin memberi tugasan pun, kami masih tiada asas tentang medik. Kami pelajar yang bakal further dalam bidang medik, hanya belajar perkara paling asas yang budak-budak foundation belajar ^.^

Ketika kami berada di sana ramai ibu dan bakal ibu berada di situ. Berborak dengan patients, saling berkongsi latar belakang, pengalaman berkomunikasi dengan patients merupakan perkara yang paling menarik dan menyeronokan. Kehadiran kami membuatkan mereka tersenyum lebar, mungkin kami dapat luangkan waktu lapang mereka yang amat membosankan di wad dengan cara berborak ;)

Alhamdulillah, kami mendapat pengalaman baru. Melihat mesin ultrasound secara live! Oh ye, banyak istilah-istilah yang kami belum tahu. Terlalu banyak! Sehinggakan kami segan untuk bertanya nurse disitu. Istilah yang paling menarik, Engaged Position. Istilah ini sering bermain di minda. Entah kenapa, menarik =.= Engaged position merupakan kedudukan kepala baby yang sudah berada di bawah ataupun dengan kata yang mudah, kedudukan baby itu sudah menunjukkan tanda-tanda baby akan keluar dan melihat dunia! Congrate Baby!! Walaupun bilik ultasound agak sibuk dengan doktor dan jururawat, tapi kami masih diberi peluang untuk sertai melihat cara mereka berkerja. Doktor-doktor masih keliru dengan keadaan baby dalam perut ibunya itu, mereka melihat di skrin seakan-akan ada dua tulang belakang, kemungkinan besar kandungan itu TWIN! Sweetnya!

Beberapa jam kemudian, ada seorang patient yang bernama Siana bakal melahirkan anak. Itu merupakan anak kelapannya. Rezeki :) Hanya mengambil masa beberapa minit untuk melahirkan anak dan kami dapat melihat nurse memandikan baby-nya dan menyuntik tiga jenis ubat kepada bayi itu. Oh ye, Siana telah mendapat baby boy! Sememangnya baby boy ni kuat! Suntikan pertama sedikit pun baby tidak menangis dan suntikan kedua hanya menangis beberapa saat. Chayokkk baby!

Di bilik yang sama ketika baby itu dimandikan, ada seorang pesakit yang bakal melahirkan anak. Bakal ibu itu akan melahirkan baby pertamanya. Dia mengadu kesakitan, tetapi nurse hanya menyuruh pesakit itu bertahan untuk sementara waktu. Ketika kami berada di luar, berdekatan bilik pesakit tersebut..kami mendengar tangisan. Mungkin teramat-amat sakit. Sebab itulah proses melahirkan anak merupakan sebahagian daripada kesakitan di waktu kematian, kan? Pesakit itu bukan hanya menangis, dia juga menjerit kesakitan. Kami yang berada di luar amat berat hati untuk melihat pesakit tersebut. Alhamdulillah, pada waktu yang sama, suaminya datang melawat. Tangisan semakin perlahan, kedatangan suaminya mungkin dapat tenteramkan hati dan rasa sakitnya. Bagi saya, kita perlu menjaga emosi dan perasaan pesakit. Jika pesakit resah, semakin kuat sakit yang dia akan rasai dan jika dia mula tenang, rasa sakit yang dihadapi akan semakin berkurangan. Ingat ye bakal doktor, mental sememangnya ada link dengan tubuh badan kita ;) So, jagalah perasaan dan emosi pesakit anda ^.^

Sebelum mengakhiri, saya ingin berkongsi ayat al-quran daripada surah Luqman. Inilah yang dinyatakan oleh Luqmanul Hakim kepada anaknya (31 : 14):
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).







Disini saya ingin tekankan ayat "Bersyukurlah kepadaKu", ayat ini mengingatkan saya terhadap seorang ibu yang kematian bayinya. Bersyukurlah kepada Allah, kita dilahirkan sempurna dan masih HIDUP! Ibu itu kelihatan amat cekal, bayangkan dia telah kandungkan bayi itu selama hampir 9 bulan dan akhirnya bayi itu meninggal dalam kandungan. Amat sedih. Mungkin juga kesedihan bercampur kegembiraan, anaknya itu sedang menunggunya di syurga :') Kita juga perlu ingat, betapa besarnya jasa ibu terhadap kita. Walaupun anak keberapa sekalipun keperitan dan kesakitan yang dialami untuk melahirkan anak semuanya sama. Lebih-lebih lagi untuk membesarkan seorang anak, ingin menjaga seekor ikan peliharaan pun kita tak mampu, apatah lagi menjaga manusia? Bagaimana ye seorang ibu menjaga ramai anak? Contoh terdekat, family saya yang memiliki 13 orang adik beradik dan sehingga sekarang ibu dapat menjaga anak-anaknya dengan sempurna! Ibu sememangnya insan yang paling cekal dan menakjubkan! Thank You mum. :')
Ruang menunggu

Wad menempatkan ibu dan bakal ibu :)

Labour Room






1 comment:

  1. bestnya Diyana! >.< bila kita dpt tengok sendiri patient tu, lepas tu bayangkan ibu kita lahirkan kita 18 tahun yg lepas, Allahu.. T.T

    ReplyDelete