Tuesday 11 March 2014

Kursus perkahwinan

Hadiri kursus pra-perkahwinan.
Menghadirinya kerana masa ini paling sesuai untuk mendapatkan sijil perkahwinan tersebut..
Lebih-lebih lagi ada ura-ura mengatakan bahawa kursus perkahwinan bakal diadakan selama seminggu bermula beberapa bulan lagi atau pada tahun hadapan.
Lepas ni dapatlah jimatkan masa *Senyum*
Banyak perkongsian berdasarkan pengalaman penceramah untuk kursus tersebut.
Perkara yang paling tidak dilupakan ialah ketika Ustazah (penceramah) bertanyakan sesuatu kepada para audience..
Ehem, iklan sebentar, anak kesayangan hehe

“Siapa yang dah plan untuk kahwin awal?”

Sahabat yang berada di sebelahku mengangkat tangan, semua mata dalam Lecture Theater (tempat kursus dijalankan) tertumpu kepadanya..

“Ha..baguslah, kahwin awal itu bagus. Jika anak saya meminta kebenaran dari saya untuk kahwin awal pun saya bagi..”

Aku hanya menoleh sambil tersengih kepada sahabatku..

“Biar betik dia ni..”, hanya berkata dalam hati sahaja.

Aku membisikan ke telinganya..

“Err..tak boleh bayangkan kahwin diusia sekarang, terlalu muda. Masih ada naluri kebudak-budakan lagi dan belum matang”

*Ehem. Penulis ni berperangai agak kebudak-budakan eheh*

Dia hanya tersenyum kepadaku dan mengangguk tanya setuju.

Beberapa minit perkongsian dari ustazah, ditanya lagi kepada audience…
“Ada sape-sape nak tanya sesuatu?”

Sahabat disebelahku mengangkat tangannya, aku menoleh kepadanya dengan reaksi muka yang agak terkejut.
Aku benar-benar respect dia, berani juga orangnya.

“Ustazah, apa pendapat ustazah, seseorang itu menyimpan perasaan cinta terhadap orang lain?”

Ustazah mula tersenyum dengan pertanyaan itu..
“Emm..saya ada kisah yang menarik tentang ini..”

Ustazah memulakn perkongsiannya kepada audience yang lain iaitu keseluruhannya berumur 20 tahun termasuklah diri ini.

“Saya mempunyai kenalan di sebuah university..dia ni, menyimpan perasaan pada seseorang yang dilihatnya amatlah baik akhlak, peribadi. Apa yang dirasanya itu tidak pernah diluah kepada sesiapa pun..”

“Lumrah manusia, jika berada di university, kita tend to melihat orang sekeliling, kadangkala kita menyimpan perasaan terhadapnya. Apatah lagi berada di university yang sama, sering lihat wajahnya dimana-mana, hati siapa yang tak sakit menanggung perasaan yang tak terluah itu?

“Dia hanya luahkan pada yang satu…Allah SWT. Dia tak henti-henti berdoa kepadanya..”

“Jika dia terbaik buatku, jodohkanlah aku dengannya, jika tidak, jauhkanlah hati aku untuk menyintainya”

“Hinggalah pada suatu hari..dia mendapat panggilan dari ibunya…dalam panggilan itu, ibunya memberitahu bahawa ada seseorang datang meminangnya..”

“Diberitahu satu persatu mengenai siapa yang meminangnya, tanpa disangka, yang datang ke rumahnya itu, lelaki yang didoanya selama ini..doa itu dimakbulkan! Selepas mendapat panggilan itu, dia terus sujud syukur kepadaNya..”

“Dan perkara itu juga terjadi pada saya, meminta kepadaNya bagi mendapatkan jodoh terbaik dengan pilihan hati sendiri. Sebelum saya kahwin, nama suami saya juga terdapat dalam doa saya..”

MashaAllah..

No comments:

Post a Comment