Saturday 3 August 2013

YaAllah, kirimkan doa ini buat saudara di sana.

Alhamdulillah, sudah pulang ke syurga terchenta, syurga yang dipenuhi insan yang tersayang.
Kepulangan ini disambut oleh ahli keluarga, kegembiraan terpancar di wajah masing-masing
Sudah hampir dua bulan kaki ini tidak menjejak kaki ke rumah ini
Alhamdulillah. Selamat tiba.

Di pagi hari, Zharif, adik bongsu kesayanganku, sudah mula tonjolkan sifat manja
Dia duduk bersebelahan dengan akaknya berjam-jam
Asyik berbisik di telinga akaknya, "Akak, nanti beli mainan untuk Zharif"
Diri ini memandang wajahnya, terpancar senyuman yang ikhlas dari hati untuk kakaknya
Senyuman itu...dan,
Wajah yang gebu, comel dan suci itu membuatkan hati ini bertambah rasa sayang terhadapnya
Dikucup dahi dan pipinya
Kadangkala diri ini memeluk tubuhnya yang montel itu dengan penuh kasih sayang
Dia sudah pun berumur 6 tahun
Tunggu beberapa tahun lagi, layanan manja ini akan makin berkurang
Makin membesar, mungkin sifat manjanya akan kurang
Kemachoaan pula akan bertambah. Heh.

Duduk di sofa bersamanya. Berfacebooking sebentar.
Tiba-tiba mata tertarik dengan satu video yang di-share oleh page Maher Zain.
Muzik video terbaru Maher Zain,
Lagunya yang terbaru "Love will Prevail"
 Sebuah lagu untuk syria.
Tiba-tiba diri ini terkenang nasib saudara kita disana.
Apa khabarnya ya?
Sudah lama tidak mendengar berita.
Bagaimana ramadhan mereka?
Bagaimana makan minum mereka?
Adakah mereka tidur dengan lena?
Semoga mereka beribadah dengan tenang.
in sha Allah.

Teringat nasib kanak-kanak dan wanita di sana.
YaAllah...
Teringat gambar kanak-kanak yang dibunuh dengan kejam
Teringat video seorang ibu yang dicederakan dengan teruk, ibu itu sudah nazak, tangannya terketar-ketar, jarinya menunjuk ke arah jenazah anak-anaknya..
Anak-anaknya itu dibunuh dengan kejam oleh puak syiah
Dibunuh dengan kejam sekali!
Bayangkan seorang ibu melihat anak-anak kesayangan mereka dibunuh dengan kejam.
Sanggupkah kita?
Bayangkan kita berada di tempat ibu yang diberi ujian oleh Allah S.W.T itu
Adakah kita hadapi dengan tenang?

Diri ini memandang wajah Zharif
Melihat wajahnya dengan perasaan sayang yang teramat sangat
Membayangkan wajah yang suci ini...
Membayangkan Zharif seperti anak-anak kecil di syria sana
YaAllah.
Tak sanggup, sememangnya tak sanggup.
Tak sanggup melihat anak-anak kecil dibunuh dengan kejam.
Siapa sanggup melihat insan tersayang dibunuh dengan kejam sekali
Sanggupkah kita??


Teringat mimpi yang lalu.
Mimpi yang membuat hati ini bertambah pedih..

Dalam mimpi itu...
Diri ini baru pulang ke rumah
Hati gembira untuk pulang ke rumah, siapa yang tidak gembira kan?
Hati tidak sabar untuk melihat wajah ibu ayah, akak, abang dan adik-adik
Sesudah sampai di rumah
Keadaan rumah...kelihatan amat lain.
Muram. Sunyi. Lusuh.
Diri ini melangkah masuk ke rumah dengan perasaan yang berdebar-debar
Kaki mula melangkah dengan laju..
Mencari-cari ahli keluarga..
Dan,
Alangkah terkejut
Melihat wajah ibu..
Ibu yang paling disayangi.
Ibu kita..insan yang kita tidak dapat hidup tanpanya..
Dilihat wajahnya, berlumuran darah
Lantas aku melutut,
Terkejut.
Terkejut dengan keadaannya yang amat teruk
Tubuhku bergetar dan kaku
Aku tidak tahu apa yang perlu aku lakukan..
Wajahnya cedera, cedera yang amat-amat teruk
Matanya penuh dengan air mata dan keadaan wajahnya..
Tidak sanggup untuk berkongsi keadaannya..teramat teruk
Aku tertanya-tanya ahli keluarga di sekeliling aku..
"Kenapa? Apa yang terjadi?"
Aku menangis teresak-esak
Aku tidak sanggup melihat wajah insan tersayang penuh dengan kesan darah, calar
Aku bertanya orang sekelilingku..
"Apa yang terjadi??"
Semuanya hanya diam membisu
Aku tercari-cari adik kesayanganku
Zharif? Mana Zharif?
Insan yang paling aku sayangi,
Adik kesayangan yang semestinya akan menunggu kepulanganku di hadapan pintu
Tiap kali aku pulang, dia akan menunggu kepulanganku..
Tapi...kali ini dia tidak ada..
malah tidak menyahut seruan aku
Mana dia? YaAllah, air mata tidak henti mengalir waktu itu
Aku mencari-cari insan yang aku sayangi itu
Dimana tubuh kecil itu? Bagaimana keadaan dia? Allah...
Di satu sudut, aku terlihat pula wajah ayahku
Sedang bersujud dan bangun dari sujud
Bangun dan terus menadah tangannya,
Menadah tangan untuk berdoa..
YaAllah..
Air mata ini bertambah deras
Wajah ayahku,
Matanya,
Tubuh badannya,
Dipenuhi dengan darah, luka, calar..
Bibirnya tidak henti-henti meminta pertolongan daripada Allah..
Aku terdengar doa ayahku..
Doa yang penuh dengan khusyuk dan meminta pertolongan daripada Allah dengan bersungguh-sungguh
"YaAllah...selamatkanlah anak aku..YaAllah...selamatkanlah keluargaku.."
Doa itu diulang-ulang tanpa henti.
Nadanya amat bersungguh-sungguh.
Aku tidak tahu apa yang aku perlu lakukan..
Aku hanya berlari..
Aku berlari ke satu tempat
Dan...
Aku terlihat satu tubuh kecil
Tubuh kecil itu dikelilingi manusia.
Aku mendekati tubuh itu
Aku tidak sanggup lagi melihatnya
Keadaannya sudah nazak
Aku tidak tahu masih bernyawa ataupun tak
Aku hanya melihat dengan kaku
Tubuh kecil itu......yaAllah...
Dan..
Tiba-tiba aku tersedar.
Tersedar dengan suara sahabatku, mengejutkan diri ini untuk bersahur dengannya
Astaghfirullahalazim...
Ini hanyalah mimpi..
Ini mimpi.
Aku tidak sanggup untuk hadapi di alam nyata
Aku tidak mahu menghadapinya
Walaupun ianya hanyalah mimpi
Mimpi ini sering bermain-main di mindaku
Aku tahu ianya mainan mimpi
Hanya mimpi.

Nauzu billahi min zalik.

*     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *

YaAllah
Ini hanyalah mimpi
Bukan betul-betul terjadi terhadap diri ini
Tapi..
Walaupun mimpi, diri ini sudah serik untuk mengalami mimpi yang sama lagi
Teramat-amat serik

SubhanaAllah..

Usahkan mimpi pun sudah serik, bayangkan jika kita hadapinya sendiri?

*Nanges laju-laju*

Syria.

Sama-samalah berdoa kepada mereka
Agar diberi kemudahan dalam kehidupan mereka
Semoga mereka akan hidup dengan keadaan yang tenang
Hidup mereka tenang mengingati Allah SWT
Semoga roh-roh para syuhada akan kekal aman dan bahagia di sana nanti
In sha Allah.

No comments:

Post a Comment