Tuesday 1 July 2014

Surat Cinta Dari Ayeesha (Part I)



Pagi yang agak berlainan dari yang biasa. Pagi untuk pertama kalinya berpuasa di Kolej ini, Kolej Mara Banting. Hampir sebulan berada di sini dan pelbagai perkara yang sudah terjadi. Guru-guru dilihat sibuk untuk memperkenalkan system pembelajaran untuk program International Baccalaureate (IB), sememangnya satu system yang luar biasa dan para guru sudah memberi “warning” kepada junior, “Bersedialah untuk menghadapi kesibukan di kolej ini”. Para senior pula dilihat pelbagai ragamnya, ada yang tersenyum sinis jika junior mengatakan, “kami akan dapat 45 point untuk IB final”, ada senior yang dilihat terlalu sibuk untuk menyiapkan extended essay (mini thesis), math exploration, presentation untuk theory of knowledge (TOK) dan pelbagai lagi hingga mereka diibarat berada di alam kesibukan yang tersendiri, ada senior yang dilabel sebagai genius kerana mereka mempunyai karakter bersahaja tetapi mereka seorang yang sangat pandai, dan pelbagai kerenah lagi. Sebagai junior, hanya meneruskan kehidupan di dunia baru ini dan sentiasa menanti segala kejutan dalam kesibukan IB ini.

                4.30 pagi, alarm di telefon berbunyi. Agak sukar untuk bangun dari tidur. Walau alarm berbunyi dengan kuatnya tapi Ira tidak mengendahkan semua itu. Penat dengan tidur yang agak lewat semalam, gara-gara untuk menyiapkan assignment chemistry yang terlalu banyak diberikan oleh Teacher Ana.

“Ira, bangun….jom sahur”, Lia merupakan roommate Ira mengejutkannya untuk bangun bersahur.

“Hmmmm…ok…”, Ira akur dengan kata-kata roommate-nya. Semalam mereka sudah berjanji untuk bersama-sama turun bersahur di Dewan Selera. Ira bangun dengan perlahannya walau mata agak sukar membuka.

“Kalau tak turun makan, mungkin siang nanti laparlah...”, Ira mendesis dalam hatinya.

Kedua-duanya menyiapkan diri untuk ke dewan selera. Lia membuka pintu biliknya, secara tiba-tiba matanya terlihat kearah kertas yang diletakkan di hadapan pintu biliknya. Kertas yang merupakan sampul surat yang tertulis sesuatu di atasnya.

“Ira, ini…surat untuk kau”, tangan Lia mula mencapai sampul surat itu sambil menunjukkan kearah Ira.

“Hah? Surat?”, Ira mula kehairanan dengan apa yang diperolehnya itu

Dia mula mendekati Lia untuk melihatnya. Agak comel dengan tulisan yang kemas tertulis di sampul surat,
“Untuk Ira, salam Ramadhan :)”

Ira hanya menyimpan surat itu, mungkin akan membacanya di waktu yang sesuai nanti. Pelbagai perkara yang bermain di fikirannya..

“Pelik.”, itu yang berulang-ulang dan bermain difikirannya.

*     *      *     *     *

Jam Ira menunjukkan waktu 2.40 petang. Hari pertama berpuasa di KMB tidaklah seteruk yang disangkakan. Dahulunya menganggap bahawa berpuasa di Kolej ini mungkin badan akan terlalu penat kerana pelbagai perkara dan aktiviti yang perlu dilakukan. Ditambah pula, assignment yang terlalu banyak mungkin akan menyebabkan badan akan kepenatan kerana otak yang kerap berfikir.

“Heh, taklah teruk, tak rasa penat pun”, Ira hanya berkata-kata di dalam hati ketika dalam perjalanan ke bilik asrama. Matanya tertumpu pohon-pohon di tepian di jalanan menuju ke asrama, pelajar KMB memanggilnya “pokok sakura”. Ianya berbunga lebat berwarna merah jambu. Sepanjang perjalanan hatinya memuji keindahan pohon-pohon itu.

Sesudah sampai di biliknya, badannya mula berehat untuk beberapa minit. Bersedia untuk menunaikan solat zohor pula. Beg yang dibimbitnya tadi diletakkan di atas meja study, secara tiba-tiba matanya tertumpu kearah sampul surat yang dia perolehi pagi tadi. Badannya terduduk di atas katil sambil tangannya sibuk untuk membuka sampul surat itu. Beberapa perkara yang dibaca dan diakhiri dengan beberapa ayat,

“InshaAllah, nanti kita akan berjumpa. Jom sama-sama iftar di masjid An-nur pada petang jumaat. Nanti bersiaplah pada pukul 5.30 petang, akak akan tunggu di sana ya. – Ukhti Ayeesha”

Gulp. Ditelan air liurnya. Siapa ukhti Ayeesha ni? Tak pernah kenali mana-mana senior bernama ukhti Ayeesha.  Terdapat kad bersama-sama surat yang diperolehinya itu, kad yang tertulis zikir dan beberapa hadis tertulis rapi dengan tulisan dan corak yang cantik.


“Menarik”, Ira mula bersuara. Tidak sabar hatinya untuk berjumpa dengan ukhti Ayeesha. Suatu perkenalan yang dimulakan dengan surat yang misteri.

-Bersambung-

No comments:

Post a Comment