Monday 14 July 2014

Budaya terawih?

Alhamdulillah, sudah memasuki hari yang ke-17 kita berpuasa pada tahun ini. Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.. Diberi peluang untuk terus bernafas, untuk terus upgrade iman dan mencuba untuk menjadi muslim dan hamba terbaik di sisi Allah SWT.

Alhamdulillah juga pada tahun ini dapat berterawih di sini, bersama keluarga pada masa yang agak panjang. Tidak seperti tahun sebelumnya, hanya dapat berterawih untuk beberapa hari sahaja bersama keluarga di masjid terdekat ini.

Beberapa perkara yang terjadi, perkara yang mungkin menjadi budaya bahkan bukan untuk terawih sahaja tapi solat berjemaah di sini. Baru sahaja masjid ini melangsungkan program "Formula solat sempurna", tapi masalah-masalah berkaitan solat berjemaah masih lagi berterusan, moga apa yang dikongsi ini menjadi teladan buat kita semua. Jika kita tidak sedar bahawa kita pernah lakukannya, cuba untuk atasi masalah ini dan elak untuk ulanginya semula.



1) 1 sejadah 1 orang
Di masjid berdekatan rumah ini kebanyakkannya ramai yang lebih gemar membawa sejadah sendiri berbanding menggunakan sejadah masjid. Walaupun sejadah masjid yang dibekalkan lebih banyak daripada jumlah jemaah yang memerlukannya. Jadi, terjadilah sinetron hamba-hamba Allah tak mahu berganjak bila mahu rapatkan saf, mungkin takut sejadah itu "dicuri" oleh orang lain, mungkin? Walaupun tidak terdengar lagi kes sebelum ini, kes kecurian sejadah. :) Malah, disebabkan mereka memiliki ruang sejadahnya sendiri, masing-masing sukar untuk rapatkan saf. Menjadi budaya baru, satu sejadah, satu orang jadi, saf yang panjang itu memiliki ruang-ruang kecil, ada juga ruang itu boleh memuatkan satu orang.

2) Tidak mahu rapatkan atau penuhkan saf.
Mengenai tidak rapatkan saf itu sudah di-explain panjang lebar sebelum ini. Ada juga kes yang agak mencuit hati. Pernah ketika mahu mendirikan solat terawih, tiba-tiba ruang kosong yang luas di sebelah diri ini. Boleh muatkan dua orang (jika makmun itu orangnya kecil hehe). Belum sempat berkata-kata kepada hamba Allah ini supaya rapatkan saf, terus sahaja dia takbir dan mendirikan solatnya, mungkin perlu husnuzon, dia tak nampak ada ruang kosong disebelahnya. Dahulu menjadi kebiasaan di kolej mara banting, jika mendirikan solat jemaah, akan menarik jemaah yang berada di sebelah untuk rapatkan saf. Tapi budaya sebegini agak sukar dilakukan di tempat yang tak pernah di-exposekan lagi dengan cara ini, lebih-lebih lagi ruang tersebut terlalu besar, beberapa langkah yang diperlukan untuk menarik jemaah di sebelah. Jika ditarik juga, mungkin terjadi kes pergaduhan antara makcik kerana cubaan menarik jemaah ketika dia sudah mendirikan solat waktu itu hehe.. Kebiasaanya, apabila sampai di masjid, akan lihat jemaah memenuhi bahagian belakang terlebih dahulu dan bermulalah drama saling menyuruh antara satu sama lain.. "Eh..penuhkan depan tu..". "Apa ni..ni ada kosong ni..." "Eh, awak tu, datang sini, penuhkan ruang depan ni". Lebih "menyayat hati" ketika solat berjemaah sudah bermula, ketika itu berada di tempat yang agak jauh dari saf yang kosong, ada hamba Allah yang menyuruh agar penuhkan saf itu. Sebenarnya saf yang kosong itu berada di hadapannya. Tak mahu berginjak sedikit pun.

3)Tazkirah atau mengajar kitab?
Memang amat bagus memberi tazkirah selepas 4 rakaat menunaikan solat terawih. Malah, amat bagus juga memberi tazkirah yang panjang lebar. Tapi, terjadi beberapa perkara yang perlu dielakkan ketika memberi tazkirah ini, takut terjadi kes jemaah tidur atau hanya bercakap ketika memberi tazkirah. Beberapa masalah yang timbul apabila imam memberi tazkirah, masalah yang perlu di-improve dan dielakkan.
> Keadaan microfon atau speaker yang agak kurang baik. Seakan-akan imam bercakap seorang diri, tak kedengaran apa yang diperkatakan. Tidak jelas dan ia membuatkan jemaah mula berasa bosan. Perkara ini amat penting agar tazkirah yang diberikan itu bukan hanya sia-sia sahaja.
> Isi yang disampaikan yang terlalu meleret. Benar, ianya bagus dengan tazkiran yang panjang. Tapi kadangkala kasihan melihat makcik-makcik disebelah mula dilihat kepalanya jatuh sedikit demi sedikit, ketiduran dan ada yang lenguh kerana terlalu lama duduk. Ada yang mula bercakap sesama sendiri. Agak panjang dan isinya mula meleret. Pada mulanya bercakap soal ramadhan meleret hingga ke isu perkahwinan. Agak musykil disitu.
> Tazkirah yang ringkas, padat dan jelas itu lebih baik kan? Adik lelaki memberitahu mengenai imam yang sampaikan tazkirah itu sekadar duduk, membaca isi di kitab dan tidak berpaling kepada jemaah. Ini menjadikan keadaan tidak menarik, mungkin membawa kepada jemaah mula bosan. Peganglah perkara bahawa "Biarlah kualiti itu bagus, bukannya kita ingin melihat kuantiti." Mengharapkan ceramah yang lebih pendek dan tidak meleret. Dan ilmu yang disampaikan itu diserapkan dalam hati jemaah yang hadir ketika itu,

4) Anak-anak kecil atau anak yang besar yang bising. Eheh.
Tak pasti ibubapa masing-masing sudah menasihati anak mereka atau tidak. Mungkin sudah menasihati anak mereka. Kanak-kanak lelaki suka menyelak tirai di bahagian jemaah wanita, kanak-kanak perempuan bising bergaduh di belakang saf. Kadang-kadang itu sebenarnya memberi satu kelebihan agar masjid lebih meriah. Tapi, jika berlebihan itu perlu di-control juga. Pernah terjadi ketika sesi tazkirah, tiba-tiba bunyi bising di bahagian belakang. Sekumpulan kanak-kanak dan budak perempuan yang berumur lingkungan 11 tahun ke bawah bergaduh. Amat bising. Faham-fahamlah bagaimana emonya perempuan bila bergaduh dengan kata-kata dari bibir mereka :) Keadaan bising berterusan, makcik-makcik dibahagian saf hadapan hanya mampu berkata, "Cubalah tegur mereka supaya senyap sedikit". Agak lama juga mereka bergaduh, persoalan disini, mana ibubapa mereka? Tak menegur anak masing-masing?

Setakat itu sahaja kekurangan yang dilihat. Jika ingin bercakap soal kelebihan masjid disini terlalu panjang lebar pula :)

Oh ye, mungkin tempat lain, lain pula cara mereka. Kadangkala kekurangan ini membawa kepada rasa bersalah dalam hati, rasa solat tidak sempurna dan solat jemaah yang tidak khusyuk. Sama-sama mencuba untuk improve segala kekurangan dan terus-menerus untuk mendirikan ibadah sunat di bulan Ramadhan ini dan mengerjakan solat berjemaah di bulan yang lain juga. InshaAllah.

No comments:

Post a Comment