Friday 13 June 2014

ODOJ!

Alhamdulillah untuk hari yang amat indah dan peluang yang Allah beri untuk kita bernafas di dunia sementara ini. Dan juga bersyukur dengan  masa yang terluang diberikan oleh Allah untuk kita luangkannya dengan perkara yang berfaedah.

Waktu bercuti di rumah banyak masa diluangkan dengan keluarga dan juga perkara lain, kadangkala iman naik dan juga turun. Hanya diri kita yang dapat control diri sendiri. Pelbagai perkara yang dicuba agar iman tidak jatuh merudum, terus tersungkur dan terus menerus lalai. :(

Mencuba pelbagai perkara agar diri tidak terlalu lalai dengan persekitaran, membaca bahan-bahan ilmu agama atau sertai group untuk diskusi agama juga menarik dan amat baik kan?

Saya ingin perkenalkan disini, satu aktivitis yang amat baik. Satu aktivitis yang dapat mengajar diri kita untuk sentiasa lakukannya setiap hari. Aktivitis yang membawa kepada mengingati Allah selalu, inshaAllah. Aktivitis yang dapat dilakukan setiap hari, bila-bila masa 24/7 :)


Pernah dengar tentang ODOJ (One day one juz)?
Aktiviti ini amat menarik, boleh ke link ini untuk mengetahui lebih lanjut dan juga untuk mendaftarkan diri menyertainya! :D


Alhamdulillah, mendapat tahu hal ini melalui laman sosial facebook, status yang dishare oleh seorang sahabat :) terima kasih ye.


Setakat ini baru sahaja menyertai selama empat hari bermula dari juz yang ke 15. Program ini dilakukan melalui satu group yang di-create melalui whatsapp. Menarik bukan? Group whatsapp itu disertai oleh 30 orang untuk dibahagikan 1 juz setiap orang. Bahkan ahli juga diberi tugasan untuk berkongsi ilmu di group itu dimana ianya sering memberi pelbagai peringatan buat diri kita. Tak pasti dah berapa banyak group whatsapp yang ditubuhkan tapi yang pasti, setiap group itu akan khatamkan alquran untuk setiap hari. MashaAllah, menarik dan Alhamdulillah! :D

Sebelum menyertai group ini, saya mendapat satu mesej dari seorang akak iaitu ukhti Faten. Dia akan memberi penerangan dan gambaran dengan lebih lanjut mengenai ODOJ ini. Ini merupakan salah satu penerangan yang diberikan oleh ukhti faten :))

SYARAT PENYERTAAN ODOJ
Baca dulu dan jika sanggup untuk beri komitmen 100%, boleh hubungi saya semula. Terima Kasih.
Time zone ODOJ
1.       Bertilawah / bertadabbur: 7.30pm (hari ini) hingga 7.30pm (esok)
-          Ni adalah waktu untuk melaksanakan ODOJ
-          Tolong update progress anda sebagai ahli ODOJ dalam tempoh ini
-          Sangat kritikal penglibatan semua ahli dalam memberi galakan kepada kumpulan ODOJ
2.       Kecederaan : 5.30pm hingga 6.30pm
-          Ni adalah waktu untuk membantu ahli yang tidak dapat habiskan ODOJ
-          Sangat kritikal untuk penglibatan semua ahli
3.       Doa Khatam dan list berikutnya : 8.00pm
-          Sorang ahli akan baca doa khatam dan record dalam voice note, post ke group supaya ahli dapat sama-sama aminkan
-          Seorang lagi ahli akan edit senarai juz semalam menjadi list baru bagi hari baru
4.       Silent @ lights off : 9.00pm hingga subuh esok
-          Tidak dibenarkan sebarang perbualan dan sembang berlaku dalam group ini. Jika nak sembang, sila pm ahli berkenaan.

Agak payah menggambarkan apa yang diberikan syarat-syarat time zone itu tapi apabila mula menyertai group itu, automatic kita akan faham dan biasakan diri. J

Pada mulanya agak sukar kerana ada sesetengah juzuk yang panjang, memerlukan masa untuk menghabiskan juzuk itu, tapi itu semua mengajar kita erti meluangkan masa untuk perkara yang berfaedah. Jika ada waktu terluang, buka surah yang belum habis dibaca dan luangkan masa untuk membaca dan mentadabbur. Terus menerus masa yang terluang itu diberkati oleh Allah dan juga mendapat pahala yang berterusan, inshaAllah.

Jika tidak dapat menghabiskan juzuk? Jangan risau :D Aktiviti lelong juga diadakan, iaitu kegiatan menawar bagian tilawah yang belum dihabiskan oleh ahli pada hari tersebut bagi menyelesaikan bahagian tersebut, untuk mengetahui lebih lanjut, boleh dapatinya di laman web mereka :)




Menarik dan amat manfaat kan? Lebih-lebih lagi dengan kehadiran Ramadhan yang makin hampir ini..
Berminat?! Sertai sekarang ye..! :D

No comments:

Post a Comment