Saturday 14 June 2014

Kunci kebahagiaan hidup


Lihat sekeliling, compare kekurangan diri. Pada masa itu mulalah berasa diri teruk (jika compare dengan segala kebaikan orang lain), berasa diri tidak pandai (jika compare dengan tahap IQ), berasa diri memiliki wajah yang serba kurang dari orang lain (jika compare dengan kecantikan), berasa diri miskin (jika compare dari segi harta benda, kekayaan) dan apa sahaja apabila compare diri ini dengan kelebihan orang lain. Cermin diri, kenapa aku tidak seperti orang lain? Seperti orang yang memiliki segala kelebihan itu?

Makin lama, hati makin parah. Seringkali berasa diri serba kekurangan. Terasa ingin melarikan diri dari dunia ini, bersembunyi daripada kelihatan oleh manusia lain, berdiam diri dan mundur kebelakang.

Terfikir sejenak, diri seakan-akan ingin menampar diri sendiri. Kenapa begitu sekali ye perasaan itu? Perasaan yang terlalu memikirkan soal kekurangan diri?

Jika ingin compare diri ini....

Bersyukurlah diri ketika Allah masih memberi peluang untuk kita bukakan mata mengenai islam berbanding ada yang masih lagi bergelut dengan kancah maksiat. Jadi, cubalah untuk improve diri dari segi kebaikan itu.

Bersyukurlah diri yang berpeluang untuk terus belajar walau IQ tidak setinggi orang sekeliling, berbanding masih ada manusia yang tidak berpeluang untuk belajar atau memegang buku pun.

Bersyukurlah diri memiliki fizikal yang sempurna, tidak ada cacat cela, memiliki tangan, jari, kaki yang dapat meneruskan aktiviti dan ibadah seharian berbanding ada hamba Allah yang memiliki kekurangan tapi masih lagi berasa bersyukur.

Bersyukurlah diri yang masih dapat makan makanan setiap hari, dua / tiga kali sehari berbanding ada insan yang bergelut dengan kehidupan yang ingin mencari sesuap nasi.

Yang paling penting, bersyukurlah diri kerana Allah memberi peluang untuk hidup, terus bernafas di muka bumi ini. Jika hari ini, hari terakhir kita? Adakah amalan kita mencukupi? Jadi, bersyukurlah, Allah masih memberi kita peluang untuk hidup dan kita dapat meneruskan hidup kita untuk mencari hidayah Allah, mengejar syurga.

Lihat langit. Senyum. Bersyukurlah dan beriman kepada Allah. Itulah salah satu kunci kebahagiaan hidup. :)

No comments:

Post a Comment