Tuesday 10 June 2014

Dia dah, kamu bila lagi? (Part 4)

Teringat ketika reunion kecilan dengan beberapa sahabat yang menuntut di high school yang sama hampir tiga tahun lepas. Pelbagai perkara yang dibualkan bahkan salah seorang juga share tips untuk kuruskan badan eheh. Alhamdulillah, dia yang memiliki berat seratus lebih sudah turun kepada 88 kg dalam masa 4 bulan. Tips itu adalah diet karbohidrat :)) Perbualan lain diteruskan, tiba-tiba seorang sahabat berkata kepada diri ni,

"Tahun lepas dua orang akak kahwin, awal tahun ni sorang, lepas ni..haa...tahu-tahu je sapa.."

Hanya tersenyum sambil memberi jawapan yang cliche, "inshaAllah lambat lagi, semua tu kita tak tahu bila"
Dua minggu cuti sekolah, minggu yang dipenuhi dengan majlis kahwin malah berita sahabat lain kahwin makin bertambah. Seorang sahabat sekolah rendah, dua orang sahabat yang menuntut di sekolah menengah. Umur yang sama diri ini, 20 tahun. Gembira apabila melihat mereka bahagia bahkan rasa seperti masa berlalu dengan amat pantas.

"Dia dah, kamu bila lagi?"

Lihat ramai kenalan di facebook mula post / share status mengenai jodoh. Sabarlah, semua itu pasti tiba. Tapi, mati itu sememangnya pasti dan bila-bila masa sahaja. Jika sering bercakap hal jodoh sahaja rasanya kadangkala patut dilupakan juga. Fikirlah soal mati kerana pada masa sekarang pun ada possibility untuk hembuskan nafas terakhir.


Masih ingat lagi ketika menyertai kursus kahwin di kolej dahulu,
Ketika sesi berceramah panjang tiba-tiba ada seorang sahabat memberi buku nota diatas meja kecil
Buku nota yang tertulis soalan,
"Kenapa kita perlu kahwin?"
Setiap orang, lain orang lain pendapatnya mengenai perkahwinan

Bahkan semalam terbaca tweet seorang senior yang sertai program "jeans vs skirt"

"kes penceraian banyak berlaku sebab orang tak faham kenapa dia berkahwin" - Ustaz Ridha

Benar, ketika menyertai kursus kahwin tersebut dalam masa 2 hari, kesemua slot boleh dikatakan para penceramah mengulang perkara yang sama,

"Kes penceraian makin bertambah, makin serius bilangan pasangan yang bercerai"

Jabatan agama juga sering bermesyuarat, berbincang mengenai program, aktiviti, step yang perlu dilakukan agar mengurangkan jumlah penceraian yang makin genting ini. Beberapa masalah ini berlaku kerana kurangnya pengetahuan mengenai ilmu rumah tangga dan juga disebabkan oleh sebilangannya tidak amalkan apa yang dipelajari ketika menghadiri kursus kahwin. Mungkin juga sekadar sertai kursus untuk mendapat sijil iaitu "pass" untuk berkahwin semata-mata?

Jadi, kenapa kita perlu berkahwin?
Sekadar untuk menghalalkan hubungan?
Sekadar untuk bahagia dalam alam rumah tangga?
Atau sekadar kahwin sahaja kerana orang lain kahwin? eheh.

Jawapan yang kami share sesama kami hanyalah,

"Berkahwin itu untuk membina sebuah institusi islam, memperbesarkan institusi islam. Sebab itulah kita perlu bina diri kita terlebih dahulu agar satu hari nanti kita dapat membina sebuah institusi keluarga islam yang dapat berbakti untuk islam."

Ini hanyalah pendapat yang pendek daripada kami, lain orang lain pendapatnya, masih banyak lagi sebab-sebab kenapa kita perlu berkahwin. Banyak.

Jadi, sebelum mendirikan baitul muslim, tanya diri terlebih dahulu, fikirkan matlamat untuk membina sebuah keluarga, mahligai. Jadi, bertanyalah, wahai diri...kenapa aku berkahwin? :)

No comments:

Post a Comment