Monday 4 July 2016

DIA YANG SALAH!


Lumrah manusia. Bukannya semua orang perfect.
At least, kita usaha untuk jadi perfect walau hakikat sebenar tak perfect. At least usaha okay?
Kita miliki pelbagai sikap buruk. Asyik pandang keburukan orang lain, bila pandang diri sendiri sebenarnya diri lebih buruk! Yep, memang pun. Kena muhasabah diri tiap hari. *mengeluh sebab kena macam-macam musibah yang nampak sangat diri yang teruk*

Salah satu sikap buruk yang sering ulangi ialah.. “Kita rasa orang lain yang salah”
Asyik-asyik dia yang salah.
Salah kita? Tak! Dia yang salah!

“Ni si A la ni punya kerja..”
“Larr..mana la saya tau..si B patut bagitahu saya kena buat itu ini..” (walau hakikat sebenar tu kerja kita kena tahu dan siapkan semuanya)
“Eh, si C ni! Kalau bukan dia yang buat kerja ni, semuanya tak jadi macam ni..”

Itu yang aku alami.
Aku asyik salahkan orang lain. Kejap-kejap si A salah. Kejap-kejap si B pulak.
Apa-apa silap aku, mesti aku akan fikir sebenarnya kesalahan itu berpunca dari si A atau B atau C!
Hinggalah satu hari, aku yang asyik salahkan orang lain untuk apa-apa kesalahan..last-last aku terkena atas muka sendiri! Itu memang salah aku! Ouchhh!!

Itu mujur orang lain tak realize yang aku kutuk-kutuk dalam hati salahkan orang lain. Alhamdulillah, mujur Allah sedarkan aku dalam diam. Bayangkan jika aku marah orang lain depan-depan, at last “bertempek” atas muka sendiri yang sebenarnya semua kesalahan tu berpunca dari aku. Punyalah malu. Ini pun, aku malu terhadap diri sendiri, betapa “stupid-nya” aku yang asyik tuding jari pada orang lain.

Bermula dari hari tu, aku mula berjaga-jaga untuk salahkan orang lain hingga satu masa, aku pulak yang salahkan diri sendiri walau tu memang salah orang lain. Eheh, terover pulak. Nama pun manusia dan aku memang tak perfect, ada kalanya akan ulang kesalahan yang sama tapi kita kena selalu beringat dan berjaga-jaga agar perangai buruk tu tak beri efek kepada orang lain. Ber-istighfar bila perangai buruk tu mula hadir dalam diri.

Bila kita mula lihat orang lain salah, apa kata kita..
i.                     Cuba berterus terang. Compare kesalahan atau konflik yang timbul. Adakah silap itu berpuca dari diri kita atau dari pihak yang lain? Saling menegur secara “personal” dan tidak menghebohkan kesalahan itu kepada orang lain.
ii.                   Jangan guna orang tengah. Orang tengah tak boleh dipercayai. Ye la, si A suruh orang tengah sampaikan mesej kepada si B..last-last orang tengah inform benda yang salah (sebab terlupa). Last-last orang tengah turut terjebak dalam konflik tersebut. Makin teruk la kan! Kenapa tak terus direct je si A dengan si B tu! Banyak platform boleh guna, hantar mesej, call dan macam-macam lagi lah! Lepas tu, saling menuduh diorang salah dan orang tengah pulak yang terkebil-kebil dipersalahkan juga.
iii.                  Bila tu kerja kita, jangan salahkan orang lain yang silap buat kerja kita. Pandai-pandailah kita tengok balik semua benda tu. Dah terang-terangan tu kerja kita, kalau ada apa-apa kesalahan, kita baikilah benda tu. Jangan pula, lepas tangan suruh orang lain buat kerja kita, lepas tu mula la tuding jari yang mengatakan individu lain buat salah padahal tu kerja kita. (ayat berbelit, pandai-pandailah korang paham ye eheh)
iv.                 Macam-macam contoh lagi tapi dah penat menaip. Eheh.

Sampai bila kita nak salahkan orang lain? Jika itu benar-benar kesilapan mereka sekalipun, kenapa kita tak usaha betulkan semua tu dengan cara menegur dan bukannya terus menerus menuding jari bahawa mereka salah?

Sebab itulah jika kita berbuat salah, perkara pertama yang kita perlu fikir..”aku ke buat salah ni?”
Kalau bukan silap kita, kita pergi tegur orang yang melakukan kesilapan tersebut atau kita usaha untuk memperbaiki kesilapan untuk kebaikan masa akan datang juga.

Buat silap. Tuding jari pada orang lain. Buat silap lagi. Tuding jari lagi..
Sampai bila benda ni nak berulang?
So, kalau diri kita buat salah, kita usaha untuk perbaiki kesilapan tersebut.
Kalau orang lain buat salah, kita kena tegur secara personal agar dia turut sedar dan perbaiki kesalahan diri dia.


Sama-sama usaha untuk jadi insan yang terbaik. InshaAllah!

No comments:

Post a Comment