Thursday 10 December 2015

Sebelum tibanya jodoh dan ajal

"Ma, next week nak ke Tanah Merah, ada job sikit kat sana"
"Orang kahwin ke?"
"Haah, kawan satu sekolah dulu yang kahwin"
"Oh..mudanya kahwin, uyu pulak bila?" Persoalan ditambah pula dengan "sengihan" ma.
"Err..masih muda lagi, banyak lagi benda yang nak buat, terlalu banyak lagi benda tengah planning untuk future"


Itu adalah jawapan yang sama walau ibuku bertanya soalan mengenai hal kahwin sejak dulu lagi.
Mungkin ibu dah dapat jangka jawapan aku walau dia bertanya soalan yang sama.
(Ianya ditanya sekadar soalan sahaja, ibu tak serius pun.)

Kini aku dah mula tiba / sampai di fasa, "Ramai kawan dah kahwin"

Dulu, aku sekadar melihat kakak aku yang sibuk menghadiri majlis perkahwinan rakan-rakannya.
Pernah aku terfikir ketika umur masih belasan tahun, persoalan yang timbul dalam fikiran ialah,

"Macam mana rasanya kalau lihat kawan-kawan dah kahwin? Bagaimana dengan friendship nanti? Still macam biasa ke persahabatan tu? Semua makin matang?"

Aku miliki 5 orang kakak dan seorang abang. Aku tak boleh duduk diam dan lihat kerenah mereka sahaja, aku perlu "ambil" pengalaman mereka dan proses segala pengalaman itu kearah satu pemikiran yang berbeza untuk diri aku.

Apa yang aku dapat lihat melalui pengalaman kakak dan diriku, rata-ratanya sahabat dan kakak yang sudah berkahwin...

"Sukar nak enjoy dengan sahabat. Masing-masing hanya berada disamping keluarga malah, balas mesej kawan pun amat jarang. Mungkin mereka bertambah sibuk dengan urusan keluarga dan kerja"

"Masing-masing mula berjauhan dan sukar untuk bertemu lagi. Possibility untuk bertemu ialah setahun / dua tahun / tiga tahun sekali"

"Semuanya sudah bertukar menjadi matang. Terlalu matang"

"Mereka mula memberi kata-kata, "Nak tanya encik abang dulu". Yup, itu merupakan suatu perkara yang baik tapi majoritinya diakhiri dengan "Cik abang cakap tak boleh..", "Husbeng busy" dan apa sahajalah"

"Perbualan atau topik wajib bagi yang dah kahwin ialah, bercakap soal anak dan masakan"

"Di instagram / facebook / twitter, akan mula dipenuhi dengan gambar isteri / suami / anak atau share artikel / tips kebahagiaan suami isteri"

Dan pelbagai lagi..

Itulah hakikat sebenar bagi yang sudah berkahwin.

"Hakikat sebenar" jika kita hanya berkahwin sekadar untuk kahwin sahaja. (Tanpa plan / fikir terlebih dahulu mengenai apa erti sebenar perkahwinan, bukan untuk bersama dengan pasangan hidup dan bina keluarga bahagia sahaja)

*   *   *

Ini merupakan fasa (fasa perkahwinan) yang aku rasa makin berat untuk dipikul dan makin takut untuk dekatinya.
Mungkin aku sudah terbiasa dengan hidup suka berseorangan, bebas ke mana sahaja dan boleh buat apa sahaja, aku makin takut dengan fasa ini.

Aku fikirkan pula dari segi, "Kenapa masing-masing ingin berkahwin?"

Bagi aku, ada dua sebab manusia ingin berkahwin, (Ini pendapat aku)

"Kehendak / keinginan mereka untuk berkeluarga. Ingin miliki pendamping hingga akhir hayat"

"Cinta. Cinta antara dua manusia yang mereka rasa, mereka perlu mengikat hubungan melalui perkahwinan agar mereka akan bersama hingga akhir hayat"

*   *   *

Setakat ini tiada lagi orang dewasa selain ibuku bertanya mengenai "Bila nak kahwin?"
Bagi aku, itu merupakan petanda yang baik.
Petanda bahawa, aku masih lagi muda.

Usia muda / remaja di mana, aku belum lagi memegang tanggungjawab lain.
Tanggungjawab yang lebih berat.
Dan aku boleh melakukan pelbagai perkara dengan lebih mudah.

Sebelum tibanya ajal.
Sebelum tibanya jodoh.
Lakukan perkara yang bermanfaat sebaik mungkin agar kita dapat membentuk menjadi seorang individu yang hebat di waktu usia muda ini. InshaAllah!

P/s : menjadi manusia hebat di dunia dan akhirat ;)

No comments:

Post a Comment