Saturday 1 June 2013

Muslim yang ohsem



Ini untuk peringatan diri sendiri dan juga untuk sahabat-sahabat yang lain.

Ketika dalam perjalanan musafir untuk pulang ke rumah, saya dan keluarga berhenti untuk menunaikan solat. Kedengaran imam sedang membaca doa yang menandakan solat berjemaah bagi solat asar sudah pun selesai. Beberapa minit kemudian, kelihatan beberapa orang keluar dari masjid tersebut yang mungkin bilangannya kurang dari sepuluh orang. Kelihatan yang keluar dari masjid itu juga semuanya dari kalangan orang sudah pun berumur dengan kata lain, tiada seorang pun dalam kalangan orang muda. Terdetik dalam hati saya....di mana kaum adam yang masih muda di luar sana? Jika terlalu sibuk dengan pekerjaan, adakah mereka punyai waktu untuk solat berjemaah ataupun tidak?

Kita asyik bermadah dengan kata-kata manis, islam itu mudah, islam itu sempoi, islam itu segala-galanya. Reflect dengan diri kita pula? Adakah kita lakukan apa yang kita katakan selama ini?

Sukar nak cari para pemuda dan pemudi yang sempoi. Group of people yang geng-geng kaki masjid. Kaki masjid itu cool tau! Teramat-amat cool di mata Allah, di mata para rasul, di mata para malaikat dan juga di mata orang mukmin ;)

So, jom kita menjadi hamba Allah yang sempoi. Cuma gagahkan kaki untuk ke masjid. Tunaikan solat jemaah dan ditambah pula dengan usrah. Semua itu ibarat penambah perisa dalam makanan ;)

Jom-jom para pemuda dan pemudi. Ayuh bersolat jemaah dan hadiri majlis ilmu! ^o^

Daripada Jundub bin Abdullah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang bersolat subuh (pada waktunya secara berjemaah) maka dia berada dalam jaminan (keamanan dan perjanjian (Allah denan itu janganlah sampai Allah menuntut sesuatu kepada kamu daripada jaminan (perjanjian). (Jangan sampai kamu meninggalkan solat subuh) kerana sesungguhnya sesiapa yang dituntut oleh Allah daripada suatu jaminannya (perjanjiannya) tentu akan tercapai (berlaku), kemudian Allah menyembahkan mukanya ke dalam api neraka”.

Hadis mengenai kelebihan solat subuh secara berjemaah. Bukan solat subuh sahaja, malah solat 5 waktu secara berjemaah menambahkan lagi keohseman kita sebagai seorang muslim! Jom jadi muslim yang ohsem! ;)

No comments:

Post a Comment